Allmänna behandlingar

Undersökningar

Behandlingen innefattar en komplett genomgång av din mun med 2-4 röntgenbilder. Vi kontrollerar alla tänder, bett och käkben samt slemhinnor, vi tar bort tandsten och avslutar behandlingen med en tandpolering.

Efter undersökningen går vi igenom statusen på dina tänder och ger dig individuella råd och eventuell behandlingsplan med kostnadsförslag.

Dra ut tanden

Det finns ibland anledning att behöva dra ut en tand. Det kan handla om en skadad tand som inte går att reparera med krona, att det är för trångt i munnen, att din tand drabbats av en infektion eller att du har en mun-relaterad sjukdom som ledde till tandlossning.

Innan en tandextraktion ska utföras, kommer vår tandläkare att erbjuda dig en behandlingsplan för tandersättning anpassad efter dina förutsättningar för att hjälpa dig till en frisk mun.

Käkleds- och muskelbesvär

Om du pressar eller gnisslar dina tänder, kan det bland annat leda till spänningshuvudvärk och tandslitage.

På GladDental kan vi hjälpa dig genom att utföra en undersökning och avgöra om du behöver exempelvis en bettslipning för att tänderna ska passa ihop bättre eller en bettskena som jämnar ut bettet medan du sover över natten.

Det gör att musklerna kan slappna av och samtidigt skyddas tänderna mot onödigt slitage.

Tandlagning

Lagning behövs när du har hål i en tand på grund av karies eller skada på en gammal lagning. Komposit är det vanligaste fyllnadsmaterialet som härdar och blir hård genom belysning av ett speciellt ljus.

Fyllningen putsas efteråt för att den ska bli blank och passa in i bettet till både färg och form.

Rotbehandling

När ett hål är djupt, kan leda till att bakterier bildas vilka infekterar tandens rotkanal som orsakar tandvärk. Därför måste tanden göras ren och rotfyllas.

En rotbehandling kräver oftast minst två behandlingstillfällen. Vid det första tillfället öppnas en väg in i rotkanalen för att göra rent rotkanalen och utrymmet med ett bakteriedödande medel som ska verka under en tid då du får en provisorisk fyllning.

Rotkanalen fylls sedan med ett gummiliknande material och därefter kan tanden behandlas precis som en vanlig lagning.

Rulla till toppen